Kamerlid
Kruimelpad
Actualiteitsdebat RIZIV: begroting gezondheidszorg 2020 - mondelinge vraag aan minister De Block
De voorzitter:
Ik verwelkom de minister en haar medewerkers. We zullen deze vergadering aanvatten met een actualiteitsdebat over het RIZIV. We hebben daarover vorige week mevrouw Christiane Hubin van het RIZIV gehoord alsmede de heer Jean Hermesse van het Nationaal Intermutualistisch College. We starten onmiddellijk met de vragen.
Frieda Gijbels (N-VA):
Mevrouw de minister, ik zal de vraag van mevrouw Depoorter integreren, omdat het toch een gedachtewisseling is. In het voorstel van het Verzekeringscomité wordt 182 miljoen euro buiten de begroting gehouden. We vroegen ons af of dat in uw voorstel ook het geval is. Zo ja, op welke manier zal dat worden betaald? Zo neen, op welke gebieden zal dit een impact hebben?
Wij vroegen ons ook af of het de eerste keer is dat het voorstel van het Verzekeringscomité niet door de Algemene Raad wordt aanvaard. Had het kabinet niet al eerder kunnen weten dat er problemen waren? Heeft het kabinet in dat geval een alternatief voorstel aan de Algemene Raad gedaan? Zal er in uw voorstel ook ruimte voor nieuwe initiatieven zijn? In het voorstel van het Verzekeringscomité zou in 101 miljoen euro worden voorzien. Is dat in uw voorstel ook nog mogelijk? Hebben de zorgverstrekkers het voorstel van het Verzekeringscomité goedgekeurd? De tandartsen zouden zich hebben onthouden. Werd in uw voorstel rekening gehouden met de bezorgdheden die er zijn in het domein van de mondzorg?
We weten dat in ons land slechts een beperkt deel van het budget voor gezondheidszorg naar mondzorg gaat. Dat zou 3 % bedragen in vergelijking met 5 tot 10 % in de meeste andere Europese landen. Dat budget wordt geraamd op 1,6 miljard euro, terwijl er maar in 1 miljard euro wordt voorzien. Dat betekent ook dat voor de mondzorg 600 miljoen euro uit eigen zak zal moeten worden betaald, wat natuurlijk ook het probleem met zich meebrengt dat mondzorg moeilijk betaalbaar zal worden en dat er eventueel zelfs sprake zou zijn van een selectieve toegang, met het risico dat het steeds moeilijker zal worden om met de tandheelkundigen een akkoord te maken. Er wordt ook gewag gemaakt van een besparing van 65 miljoen euro of meer in de farmaceutische sector. Kunt u dat bevestigen? Indien besparingen voor de geneesmiddelensector worden voorgesteld, werd dan ook rekening gehouden met de bezorgdheden over de toegankelijkheid van innovatieve geneesmiddelen? Kunt u bevestigen dat in dit plan het voorschrijven van biosimilaire geneesmiddelen ook zal worden gestimuleerd? We vroegen ons ook af of een dergelijk voorstel, dat binnenkort aan de ministerraad zal worden voorgelegd, wel kan in een regering in lopende zaken?
De voorzitter:
Mijnheer Bertels, naar goede gewoonte heb ik eerst de N-VA het woord gegeven, in de volgorde zoals wij die gewoon zijn. Mevrouw Gijbels, u hebt een vraag gesteld van mevrouw Depoorter. Normaal gezien is dat een individuele vraag. Ik keer terug naar de volgorde van de vragen zoals ze zijn gesteld. De heer Bertels was daarbij de eerste met zijn vraag over de begroting voor de verzekering voor geneeskundige verzorging. We plannen ongeveer een uur voor deze gedachtewisseling, waarna we met de andere vragen vervolgen.
....
De tandartsen en de tandzorg zijn er vandaag toch veeleer op gericht de tanden te behouden dan meer terugbetaald te krijgen om ze te laten trekken. Toen wij keken naar het nieuwe beleid en de investeringen in onze gezondheidszorg die het Verzekeringscomité voorstelde, merkten wij dat zij vooral naar structuren en instellingen zouden gaan.
Het Verzekeringscomité heeft meer dan 33 miljoen euro bijgedragen voor de verhoging van bepaalde honoraria, boven op de verhoging met 1,95 %. Bijna 47 miljoen is bestemd voor de voorzieningen: elektronische dossiers, dagopnamen, het elektronische globaal medisch dossier.
Een maatregel die in het Parlement werd goedgekeurd en waarover mevrouw Tillieux vorige week een vraag stelde, betreft de uitbreiding van de terugbetaling van contraceptie voor jongvolwassenen tot de leeftijd van 25 jaar. Die was in het voorstel van het Verzekeringscomité nergens te bespeuren. Daar was nochtans een grote meerderheid voor in het halfrond. Er waren dus nog vele vraagtekens, onder meer over het meerjarenbudget. Het voorstel meldt dat een overschrijding met 1 % van de partiële doelstellingen mogelijk is en niet gecompenseerd hoeft te worden indien de compensatie in het volgend jaar gebeurt. De overschrijding van het gezondheidszorgbudget met 1 % in de partiële doelstellingen betekent echter dat er nog eens 275 miljoen euro kan bijkomen, en dat zonder enige bijsturing. Hoe zal dat gefinancierd worden en wie zal die extra uitgaven ten laste nemen? Dat zou betekenen dat het te compenseren tekort het volgende jaar fors toeneemt. Het voorstel is eigenlijk te prematuur om nu al toe te passen en moet nog uitgewerkt worden. Het gevaar op een overschrijding zonder enige compensatie ervoor is veel te groot. Op basis van die analyse en het advies van de Commissie voor begrotingscontrole, en gelet op de budgettaire en wettelijke bezorgdheden, liet het voorstel van het Verzekeringscomité de regeringsdelegatie geen andere keuze dan zich te onthouden. De wet bepaalt dat als de Algemene Raad geen begroting heeft goedgekeurd op de derde maandag van oktober, de ministerraad in de bevoegdheid van de Algemene Raad treedt en de gezondheidszorgbegroting vastlegt.
....
De groeinorm van 1,5 % wordt integraal toegekend, zonder toepassing van de structurele blokkering. Wij compenseren die structurele blokkering wel, in plaats van het gat groter te maken. De indexmassa van 1,95 % wordt integraal ter beschikking gesteld voor alle zorgverstrekkers en –instellingen. Dat betekent dat 1,5 % van de wettelijke groeinorm en 1,95 % indexmassa samen de basis vormen voor de tariefakkoorden die in de verschillende overlegorganen, waaronder de medicomut, de dentomut en de kinemut, moeten worden gesloten. Over de besparingsmaatregelen in de geneesmiddelensector hoor ik hier allerlei bedragen circuleren. In werkelijkheid gaat het om 161 miljoen euro. Ik wil echter nogmaals herinneren aan het feit dat de farmaceutische sector nog eens 65 miljoen euro zal ophoesten, een bedrag dat anders door de patiënt moest worden betaald. Daar staan geen besparingsmaatregelen tegenover, omdat dat eigenlijk een verlies voor de sector is. Er zijn dus besparingsmaatregelen ten belope van 161 miljoen euro en tegelijkertijd vallen er kosten ten belope van 65 miljoen euro weg voor de patiënt.
....
Nu kom ik tot enkele specifieke vragen. Mevrouw Gijbels, u vraagt of die 182 miljoen euro buiten de begroting valt. Het antwoord is neen. Het gaat wel over 61 miljoen euro aan compensaties op ontvangsten en uitgaven buiten begrotingsobjectief, maar niet de 121 miljoen euro, want dat bedrag wordt verkregen door de uitgaven te verlagen, aangezien die uitgaven in 2020 niet zullen gebeuren. Dat is een betere en meer correcte budgettaire techniek. Dat werd op die manier in de afgelopen legislatuur nog toegepast, namelijk in 2016 en 2017, en eerder ook al. Inzake mondzorg zal, indien wij de groeinorm en de index samentellen, binnen de dentomut inderdaad een beslissing genomen moeten worden. Zoals steeds moeten de besprekingen binnen dat overlegorgaan starten.
....
Frieda Gijbels (N-VA):
Mevrouw de minister, heeft uw voorstel een impact op de behoeftefiches die door de verschillende sectoren werden ingediend, en op de prioriteiten die zij daarmee hebben aangebracht? Als die er volledig uit zijn, zou ik dat graag van u willen horen.
Minister Maggie De Block:
Mijnheer Bertels, het Monitoringcomité heeft de cijfers van juni gebruikt en wij die van september. Daar zit een verschil op. Wat de uitgaven buiten de begrotingsdoelstelling betreft, is er voor de ziekenhuizen een verschil van 47 miljoen. Dat heeft te maken met de vermindering van de provisies voor de ziekenhuisrechtszaken. Het heeft een reden waarom een deel binnen en een deel buiten de doelstelling valt. Mijn medewerker zal het u uitleggen.
Medewerker van de minister:
Het klopt inderdaad dat het BFM, dus het ziekenhuisbudget, voor een deel binnen de begrotingsdoelstelling wordt geliquideerd en voor een deel erbuiten. Ik gebruik afgeronde percentages: 75 % wordt geliquideerd binnen de begrotingsdoelstelling, binnen de partiële doelstellingen; 25 %, of eigenlijk 22,77 % met een correctie erbij, buiten de begrotingsdoelstelling. Het gevolg is dat een aantal uitgaven, behalve B7 en B8, binnen het ziekenhuisbudget volgens die verdeelsleutel worden uitgegeven.
Dat wil zeggen dat de provisies voor 75 % binnen de begrotingsdoelstelling en voor 25 % buiten de begrotingsdoelstelling zitten. Dat is een wettelijke verdeling en dat staat ook zo in het KB. Het gevolg is dat, als men de provisies verlaagt binnen de begrotingsdoelstelling, men die ook kan verlagen buiten de begrotingsdoelstelling. De verlaging of de liquidatie van de structurele blokkering kon voor een groot deel op die manier worden weggewerkt.
Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de voorzitter, ik heb nog geen antwoord gekregen. Zijn de behoeftefiches, de nieuwe initiatieven, die door de verschillende sectoren zijn ingediend dan allemaal geliquideerd?
Minister Maggie De Block:
Het gaat over 1,5 miljard euro. Dat is niet allemaal ingevuld. Het is binnenkort Sinterklaas. Als men aan kinderen zegt om maar aan te kruisen wat ze willen, dan kruisen ze op elke bladzijde alles aan. Ik heb dat een keer gedaan. Dat doen we niet meer.
Frieda Gijbels (N-VA):
Dan komt er geen enkel nieuw initiatief?
Minister Maggie De Block:
Toch wel, maar dat wordt in de overlegcommissies besproken. De commissies zullen de volledige indexatie en de groeinorm bekijken en daar de nieuwe initiatieven inpassen. Dat is hun ook gevraagd. Dat is 1,95 plus 1,50. Daar kunnen zij mee aan de slag gaan, maar het is aan hen om dat te doen.
Catherine Fonck (cdH):
Door de actoren van de gezondheidszorg te vergelijken met kinderen die alles aankruisen in een sinterklaasfolder beledigt u de hele sector!
Het incident is gesloten.
Het volledig verslag is terug te vinden via https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/55/ic054.pdf