Kamerlid
Kruimelpad
Coronavirus - actuele vragen aan ministers De Block en De Backer
Volgende vragen werden door Frieda Gijbels (N-VA) ingediend en kwamen aan bod tijdens het actualiteitsdebat.
- Bloeddonaties en coronavirus (55003975C)
- De opschaling van de testcapaciteit voor het virus SARS-CoV-2 (55003983C)
- Alternatieve diagnostieken voor COVID-19 (55003999C)
- Het coronavirus (55004070C)
- De COVID-19-crisis (55004097C)
- Het coronavirus (55004143C)
- COVID-19 (55004149C)
- COVID-19 (55004162C)
- De COVID-19-laboratoria (55004163C)
- De tests voor het opsporen van antilichamen met betrekking tot COVID-19 (55004164C)
- De coronacrisis en de ondersteuning aan ziekenhuizen (55004165C)
- De thuisquarantaine (55004322C)
- De tegemoetkoming voor telefonische bereikbaarheid van tandartsen tijdens de coronapandemie (55004358C)
- De verdeling van de mondmaskers (55004424C)
- Inzet van testen op antistoffen (55004433C)
Minister Maggie De Block:
Mijnheer de voorzitter, beste collega's, wij nemen deel aan drie of vier vergaderingen van het kernkabinet per dag, omdat ik in drie verschillende departementen geconfronteerd word met de sanitaire crisis. Wij nemen maatregelen inzake sociale zaken en wij nemen maatregelen inzake asiel en migratie. Daarnaast is er de vergadering van het gewone kernkabinet, dat beslist in verband met de algemene sanitaire situatie en ook alle andere beslissingen neemt die moeten worden genomen. Het spijt mij zeer dat ik u moest vragen de vergadering vroeger te laten plaatsvinden. Dat kon, waarvoor mijn dank. Volgende week zullen wij bekijken hoe wij dergelijke situaties kunnen vermijden. In elk geval zult u nu gegarandeerd twee uur en een half kunnen vergaderen. Het is belangrijk dat het Parlement ook in deze moeilijke omstandigheden zijn werk blijft doen.
Dat gezegd zijnde, wij blijven dagelijks de actuele cijfers meedelen, ook in de weekends, via een perscommuniqué. Vandaag kon u zien dat er nog een groot aantal sterfgevallen te betreuren is, maar ook dat er alsmaar meer patiënten genezen onze ziekenhuizen verlaten en dat de curve zich al enkele dagen op een plateau bevindt. Wij hopen dat zij op een bepaald moment zal beginnen te dalen. Zelfs op het hoogste vlak van de curve blijven wij ruim onder de maximale capaciteit in ons land, zowel inzake de hospitaalbedden als inzake de zorg op de intensieve afdelingen. Flatten the curve was precies bedoeld om te vermijden dat er op te korte tijd te veel mensen in onze ziekenhuizen zouden geraken. Er wordt inderdaad heel hard gewerkt in onze ziekenhuizen, in de thuiszorg en in de woonzorgcentra om daar de patiënten zo goed mogelijk te kunnen verzorgen.
De maatregelen die wij hebben genomen op het vlak van hygiëne en social distancing, hebben wij veel sneller genomen dan in de meeste andere landen. Daardoor is onze exponentiële stijging vlug beginnen af te kalven. Wij zijn daar heel blij mee. Dat wordt ook gemeten door Philippe De Backer, in een samenwerking waarin de data worden geëvalueerd. De meerderheid van onze bevolking neemt de maatregelen ernstig en volgt ze op. Onze gezondheidszorg is van heel goede kwaliteit, zowel door de inzet van het personeel, door de infrastructuur als door de netwerken die zich aan het vormen waren. Hierdoor is er een stevige basis en hebben we heel erg snel kunnen schakelen.
In sommige landen werd het pijnlijk duidelijk dat men niet alle patiënten die zich in de ziekenhuizen aanboden, de nodige zorg kon geven. Dat probleem wilden wij voorkomen. Wij willen dat iedereen die zorg nodig heeft wegens corona of andere zaken geholpen wordt. Dankzij het keiharde werk van velen in de ziekenhuizen heeft men de veilige capaciteit zeer snel kunnen optrekken, toen we op de noodplannen zijn overgeschakeld. We hebben ook een performante monitoring op poten gezet om te vermijden dat er ziekenhuizen in de problemen komen en om patiënten gericht te kunnen spreiden. Zo vermijden we dat er iemand ergens in een gang moet liggen, omdat er geen volwaardige kamer beschikbaar is. Nu komt het erop aan om vol te houden. Als er inbreuken zijn op de maatregelen, die streng gevolgd moeten worden, dan zien wij de effecten daarvan 10 à 12 dagen later in onze ziekenhuisbezetting.
Het is een grote sanitaire crisis, misschien wel de ergste sedert de Tweede Wereldoorlog. Die was ook onvoorspelbaar, want begin december 2019 had nog niemand van COVID-19 gehoord en drie maanden later is het virus overal ter wereld aanwezig en wordt het dagelijks leven er sterk door beïnvloed. Het heeft ons dus verrast, niet alleen door de snelheid maar ook door het besmettelijk en dodelijk karakter ervan, en doordat mensen van elke leeftijd en vooral de meest kwetsbaren erdoor getroffen worden. Positief is dat wij heel snel maatregelen hebben genomen die wel een grote impact hebben op ons sociaal leven, ons dagelijks leven en ons familiaal leven, maar die nodig waren om weg te blijven uit de gevarenzone die wij hadden afgebakend.
Er zijn veel vragen. Dat is normaal. Mensen vragen of wij dat niet vroeger, later, niet of wel hadden moeten doen. Er kan daarvan later een evaluatie worden gemaakt. Wij hebben voor de maatregelen die werden genomen altijd kunnen steunen op het advies van onze wetenschappelijke experts. Ook zij zeggen dat het een nieuw virus is en dat zij elke dag hebben bijgeleerd hoe het virus het beste kan worden aangepakt. Deze regering heeft hun adviezen opgevolgd.
Het is niet gemakkelijk, het is een dunne lijn tussen maatregelen nemen en paniek bij de bevolking vermijden, maar toch de mensen bewust maken van de noodzaak om ieders gedrag aan te passen, terwijl er steeds voortschrijdend inzicht is uit nieuw wetenschappelijk onderzoek, zowel inzake het onderzoek naar een vaccin als inzake de opvolging van het virus. Dat is een dunne lijn en wij moeten het evenwicht bewaren. Er zijn veel vragen ingediend en ik zal ze in grote lijnen overlopen. Van bij het begin van de crisis hebben we ons op drie zaken geconcentreerd. Dat was, ten eerste, de gewoonten veranderen, zoals de contacten verminderen, meer handhygiëne en afstand houden, om het aantal besmettingen te proberen beperken en dus de curve naar beneden te halen. We hebben ter zake ook een hele sensibilisering georganiseerd. Een tweede prioriteit was het verkrijgen van het geschikte beschermingsmateriaal. Dat was een echte uitdaging omdat gaandeweg heel veel schaarste op de internationale markten is gekomen. Gelet op zijn opleiding was collega Philippe De Backer zo vriendelijk om de taskforce op zich te nemen, wat een gigantisch werk betekent. Ten derde, wij wilden onze gezondheidszorg voor een worstcasescenario klaarmaken. Dat betekende de capaciteit in onze ziekenhuizen maar ook daarbuiten verhogen, een spreidingsplan opstellen om de intensieve diensten te ontlasten en een reserve aan zorgverstrekkers opbouwen voor het moment waarop de nood het hoogst zou zijn, dus wanneer er ook bij de zorgverstrekkers zieken zouden vallen.
Ik ga wat verder. In het derde element hebben wij heel veel werk gestoken. Dat loont echter ook. Er komt immers dagelijks een Comité Hospital & Transport Surge Capacity samen met vertegenwoordigers van alle overheden maar ook van de ziekenhuiskoepels, het Wetenschappelijk Comité en andere experts. Van die samenkomsten wordt een rapport opgesteld. Het comité stelt ook principes op voor de spreiding van de COVID-19-patiënten. De groep werkt zeven dagen op zeven om de capaciteit aan bedden in onze ziekenhuizen beschikbaar te houden, ook intensieve bedden en bedden met respirator, en die capaciteit telkens te meten. Op datum van 6 april, gisteren, waren er nog steeds 13.328 bedden beschikbaar in onze ziekenhuizen, waarbij de intensieve zorgen voor 56 % bezet waren. Er zijn extra bedden vrijgemaakt. Wij denken dat het aantal mensen dat op intensieve zorgen terechtkomt nog wel een aantal dagen zal stijgen, al verloopt de stijging momenteel toch wel veel langzamer dan in de beginperiode.
Wanneer een ziekenhuis ons een bezetting van meer dan 50 % gemeld heeft, dan zorgen wij dat het klaar is voor de volgende stap
....
Minister De Backer en ik werken dag en nacht samen. Bij een bezetting vanaf 75 % wordt eerst binnen het eigen ziekenhuisnetwerk doorverwezen, vervolgens in de provincie en daarna eventueel buiten de provincie. Hetzelfde doen wij ook voor de intensieve zorgen. Wij hebben aan de ziekenhuizen gevraagd om alle niet-spoedeisende zorgactiviteiten op te schorten, zodat het personeel zich op de COVID-19-patiënten kan richten. Patiënten moeten echter hun zorg niet uitstellen, want dat zou gevaarlijk zijn. Ook hebben wij een reserve aan zorgverstrekkers opgebouwd. Een koninklijk besluit dat nu bij de Raad van State voorligt, bepaalt dat een aantal mensen mee betrokken kunnen worden in de geneeskundige zorg, waarbij het ziekenhuis de verantwoordelijkheid opneemt voor de regeling.
Voor de studenten moeten er een goede omkadering, duidelijke protocollen en continue supervisie zijn. Wij hebben maatregelen genomen opdat studenten ingeschakeld kunnen worden met inachtname van de nodige voorzorgen. Bij artsen, psychiaters, logopedisten, kinesitherapeuten en tandartsen hebben wij consultaties per telefoon of video call in voege laten treden. Een consultatie per telefoon of video call kent natuurlijk beperkingen, maar de patiënt kan wel alvast een gesprek aangaan met degene die hem of haar verzorgt. We hebben in deze mogelijkheid ook voorzien voor diabetologen, psychologen en verschillende andere beroepen. De thuisverpleegkundigen hadden de vrees dat zij via hun e-ID-lezer zouden kunnen worden besmet. Die verplichting werd opgeheven. Maatregelen worden meteen getroffen als men ons problemen signaleert.
Ik kom tot de adviezen, gegeven door de RAG en de RMG. De RMG doet een voorstel wat de prioritaire groepen zijn om te testen. Wijzigingen gebeuren au fur et à mesure. Op het uitdelen van de soorten maskers zal de heer De Backer ingaan. Al die informatie kan door elke burger of patiënt worden teruggevonden bij de informatie van Sciensano, die dagelijks wordt bijgewerkt. Natuurlijk is er ook nog de hulplijn die fel wordt bevraagd. Men belt daar vaak naartoe. Dagelijks zitten daar vijftig tot zestig of meer mensen om vragen te beantwoorden. Zij worden ook aangestuurd door de FOD.
....
Minister Philippe De Backer:
Mijnheer de voorzitter, ik zal een korte stand van zaken geven over de werkzaamheden van de voorbije twee weken, toen ik de leiding heb genomen over de taskforce Shortages, inclusief de testing en hoe ver we daarmee staan. Ik gaf het reeds een aantal keren mee, ook in de plenaire vergadering, wij hebben de voorbije twee weken een professionele equipe samengesteld van 10 aankopers, met daarrond mensen van de FOD Volksgezondheid, de FOD Economie en het geneesmiddelenagentschap, om vijf grote lijnen – de toevoer van medisch materiaal, medical devices, maar ook alles dat te maken heeft met tests – te stroomlijnen, samen met alles dat te maken heeft met distributie. Wij hebben, op basis van de plannen die mevrouw De Block daarnet heeft toegelicht, in eerste instantie een beeld proberen te krijgen van de noden die er zijn op het terrein.
Wij hebben een relatief goede input vanuit de FOD Volksgezondheid. Het is soms moeilijker om zicht te krijgen op de reële noden in bijvoorbeeld woonzorgcentra, omdat de gegevens die vanuit de regio's moeten aangeleverd worden, soms ontbreken.
Wij zijn ondertussen natuurlijk maximaal blijven bestellen, op verschillende fronten. Dat gaat over maskers, schorten en alle andere soorten materialen, over medicijnen, over medical devices, over heel de wereld. Wij zijn op zoek gegaan naar leveranciers die reeds in België actief zijn. Wij hebben ook geprobeerd om de bestaande kanalen van leveranciers open te houden naar de ziekenhuizen, woonzorgcentra of andere entiteiten. Wij zijn ook nieuwe leveranciers gaan zoeken. U hebt natuurlijk gehoord over de problemen die er zijn geweest met bepaalde loten van maskers. Wij hebben nu een nieuw kwaliteitscontrolesysteem. Voor er besteld wordt, wordt er eerst gekeken, aan de hand van certificaten of stalen, of er bewijs is dat de leverancier al goede leveringen heeft gedaan en of hij betrouwbaar is. Dan pas worden de loten aangekocht. Hier worden zij nogmaals gecontroleerd. Eerst moeten zij worden vrijgegeven door de douane en nadien worden zij nog eens gecontroleerd door de FOD Economie of door het geneesmiddelenagentschap. Als blijkt dat de uitslag van die eerste testen niet goed is, kunnen de goederen een extra test ondergaan in een Belgisch labo, om er zeker van te zijn dat de kwaliteit van de maskers die wij op de markt brengen goed is.
Tegelijkertijd zoeken wij ook naar eigen productie. Wij zijn volop aan het overleggen met de medische textielsector, met fabrieken en met farmaceutische bedrijven, om te bekijken of wij een Belgische productie kunnen opstarten. Wij overleggen ook met de regio's. Zo is er al een succes geboekt in Wallonië, waar men over een maand of twee een eigen productie kan opstarten. Recentelijk hebben wij ook een aantal andere contacten gelegd om ervoor te zorgen dat over een aantal weken ook de productie van chirurgische maskers in België kan beginnen. Tegelijkertijd doen wij nog altijd mee aan de Europese aanbestedingen. Op die manier proberen wij ook zoveel mogelijk materiaal naar hier te krijgen.
....
Ik wil nog enkele cijfers meegeven. De afgelopen tijd zijn er 40 miljoen chirurgische maskers bijbesteld. Daarvan zijn er intussen 11,4 miljoen geleverd en 7,6 miljoen verdeeld. Ik kom straks nog even terug op de manier van verdelen. Daarnaast zijn er ook nog 2 miljoen maskers waarvan de kwaliteit onvoldoende was om als chirurgisch masker beschouwd te worden, maar die wel nog voldoende bescherming bieden als beschermingsmasker. Er zijn ook 4,4 miljoen maskers van het type FFP2 of FFP3 geleverd; 850.000 daarvan zijn intussen verdeeld. Er zijn er ook nog 13,5 miljoen bijbesteld. Verder waren er nog donaties van meer dan 1 miljoen chirurgische maskers en 130.000 FFP2-maskers. Het is belangrijk om mee te geven dat we al die loten momenteel controleren.
....
Er was ook een discussie en een vaak terugkomende vraag over het aantal wissers om de testen uit te voeren. Vandaag zijn er absoluut voldoende van aanwezig. We hebben in de ziekenhuizen zelf nog ongeveer 50.000 tot 55.000 wissers. Daarnaast werden er deze week nog 20.000 op het terrein gebracht. We hebben nog voor ongeveer 3 miljoen wissers in de pijplijn zitten, die de komende dagen en weken zullen aankomen. We verwachten dus absoluut geen probleem op dat vlak. De kring is nu volledig gesloten, de capaciteit kan ten volle worden benut. Daarnaast hebben we natuurlijk ook andere types van testing bekeken. Zo hebben we bijvoorbeeld de CT-scans bekeken die kunnen worden gebruikt. Sommige ziekenhuizen hebben daarmee geëxperimenteerd, met goed gevolg. Dat wordt nu ook breder uitgerold. Verder onderzoeken we met twee Belgische bedrijven hoe we met artificiële intelligentie automatisch kunnen detecteren via bijvoorbeeld de CT-scans. Daar wordt op voortgewerkt.
Een ander soort van tests zijn de antigentests. Met een Waals bedrijf, Coris BioConcept, hebben wij heel snel, op een week tijd, de testen gevalideerd. Men is nu ongeveer 2.000 tot 3.000 testen per dag in de ziekenhuizen aan het uitrollen. Ze bouwen hun productiecapaciteit verder uit naar 20.000 tot 30.000. Die volumes zullen op de Belgische markt komen. Tegelijkertijd zijn wij bezig met serologische testing. Die tests moeten nog worden gevalideerd. Wij hebben op dit moment de hometests en de zelftests verboden, met goede redenen. Ze zijn totaal onbetrouwbaar en zeer duur. Het was onze keuze om de mensen geen valse verwachtingen en hoop te geven, als ze positief of negatief zouden testen. De testen zijn op dit moment niet betrouwbaar.
We zijn ze nu aan het valideren, in samenwerking met Europese partners en de WHO, om tot een duidelijke strategie te komen. We zijn ook al bepaalde bestellingen aan het doen om er zeker van te zijn dat we voldoende capaciteit hebben als de serologische testen worden uitgerold. Dat was een overzicht van de bestellingen die wij hebben gedaan. Misschien nog even iets over de distributie. Ik ben een groot pleitbezorger van transparantie. Ik heb ook aan de regio's gevraagd om transparantie te geven over de bestellingen die zij hebben geplaatst en om ervoor te zorgen dat die bestellingen voldoen aan de criteria van de RMG.
Dat lijkt mij belangrijk omdat we op die manier het hele systeem van de gezondheidszorg ondersteunen. Via de RMG, waarin de regio's vertegenwoordigd zijn, kunnen we dit op basis van de noden op het terrein zo maximaal mogelijk invullen. Er is nu nog een discussie lopende over hoe we dit systematischer kunnen doen. Er wordt heel duidelijk gecommuniceerd dat we met alle entiteiten samen ons gezondheidssysteem in stand proberen te houden. Tot daar mijn inleiding, mijnheer de voorzitter. Als er vragen zijn, hoor ik het graag.
De voorzitter:
Dank u, mijnheer De Backer. Dan geef ik nu het woord aan elke politieke groep, die naar keuze een spreektijd van tien minuten kan verdelen onder verschillende leden. Ik zal telkens na negen minuten een signaal geven om af te ronden. Iedereen beseft wel dat we hierop zeer strikt moeten toezien.
Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, mijnheer de minister, wij zijn al een aantal maanden bezig met de coronacrisis. We zijn ook niet het enige land dat hiermee worstelt. Stilaan kampt de hele wereld met hetzelfde probleem. Wat echter opvalt, is dat verschillende landen verschillende aanpakken hanteren. Er is wereldwijd een probleem van tekorten aan beschermingsmateriaal en testmateriaal. Dat is een feit, maar toch hebben sommige landen van in het begin geopteerd om te gaan voor breed testen. Voorbeelden daarvan zijn Zuid-Korea, Singapore, Australië, maar ook Duitsland. Zij hebben meteen gekozen voor breed en veelvuldig testen, en zorgden meteen ook voor de nodige materialen. Wij hebben hiervoor niet geopteerd en zijn gestart met een beperkte testcapaciteit. Wij hebben even geprobeerd om aan contact tracing te doen, maar we hebben dat heel snel noodgedwongen moeten stopzetten omdat de testcapaciteit niet kon volgen.
Op dit eigenste moment is de testcapaciteit opgedreven tot potentieel 10.000 testen per dag, het niveau van Zuid-Korea. Dat wil echter niet zeggen dat onze aanpak nu dezelfde is, want Zuid-Korea heeft dat brede testen van in het begin van de epidemie ingevoerd, waardoor contact tracing haalbaar was en waardoor COVID-19-positieve mensen effectief konden worden geïsoleerd om een verdere verspreiding te voorkomen. Wij zitten nu met een ander verhaal. Wij zitten met een dramatische verspreiding van COVID-19, vooral in de rusthuizen. Pas nu, na de feiten, kunnen wij de bewoners en het zorgpersoneel testen en de besmette mensen isoleren. Ondertussen hebben die mensen gevangen gezeten in hun kamer, bang voor hun buurman of buurvrouw, bang voor het zorgpersoneel omdat niemand wist wie besmet was.
Mijn voornaamste vraag met betrekking tot de testen is wat onze strategie is, nu wij met het potentieel van 10.000 testen per dag zitten. Wie wordt nu eerst getest? Voor mijn part moet iedereen in de rusthuizen worden getest, want daar zitten de meest kwetsbare mensen. Verder hoor ik dat de Risk Management Group en de Risk Assessment Group bezig zijn te bepalen wie nu verder prioritair moet worden getest. Ik dring erop aan dat dit zo snel mogelijk gebeurt. We kunnen dan wel een verhoogde testcapaciteit hebben, maar als we er niets mee doen, dan is dat verloren. Zal er dan ook aan contact tracing en isolatie worden gedaan? Zijn die richtlijnen al verspreid? Zullen artsen, zorgverstrekkers en tandartsen, die tijdens urgente behandelingen potentiële verspreiders zijn, op geregelde tijdstippen worden getest? Hoeveel testen worden er momenteel op dagelijkse basis uitgevoerd? Zijn de laboratoria hierop voorzien? Op welke manier worden deze testen op dit moment bekostigd?
De voorzitter:
Mevrouw Gijbels, de vertalers vragen om het tempo een beetje te verlagen.
Frieda Gijbels (N-VA):
Ik hoor tot mijn plezier dat ook de CT thorax wordt ingeschakeld in de diagnostiek. Ik had graag geweten wat het aandeel hiervan is in de registraties. Het gaat ook al een tijdje over de antilichaamtesten om na te kunnen gaan wie immuniteit verworven heeft. Het is uiteraard heel belangrijk om daar als land heel vroeg bij te zijn. Hoe sneller we erbij zijn, hoe sneller onze economie weer kan worden opgestart en aangezwengeld.
Natuurlijk probeert nu elk land om die immuniteitstesten als eerste in te voeren. Hebben wij daar een strategie voor? Worden die testen ook in ons land ontwikkeld en geproduceerd? Zo niet, hebben wij dan contact met producenten om die testen zo snel mogelijk te kunnen aankopen?
Wat is de rol van het onderzoek van de stalen van de bloeddonors? Spelen die mee in het verhaal van het afbouwen van de maatregelen, die nu gelden? Wordt dat onderzoek op geregelde tijdstippen herhaald?
....
De voorzitter:
Ik geef het woord aan minister De Block.
Minister Maggie De Block:
Ik zal nu een aantal vragen beantwoorden en u de rest van de antwoorden schriftelijk bezorgen.
Wat de bijkomende ondersteuning betreft, bekijkt het RIZIV met vertegenwoordigers van de zorgsector in de overeenkomstencommissie verpleegkundigen-verzekeringsinstellingen welke bijkomende ondersteunende maatregelen opportuun zijn in het kader van de verzekering voor geneeskundige verzorging. Daar is dus wel degelijk een werkgroep mee bezig, in overleg met de sector. Er waren ook vragen over de erkenning als beroepsziekte. Die erkenning is er inmiddels. Twee weken geleden was er een goedkeuring van het beheerscomité van Fedris. Die geldt eveneens voor wat wij de kleine statuten noemen en ook de stagedoende studenten vallen daaronder. Verder bekijken wij hoe dat eventueel nog uitgebreid kan worden tot de vrijwilligers.
Mevrouw Depoorter en verschillende andere leden hebben vragen gesteld over de chronische patiënten. Volgens de noodplannen kunnen eigenlijk alleen de niet-dringende behandelingen uitgesteld worden, bijvoorbeeld het plaatsen van een knieprothese. De opvolging van chronische patiënten met ziekten zoals reuma en de ziekte van Crohn en de controles bij bepaalde kankerbehandelingen moeten echt kunnen doorgaan. De ziekenhuizen zijn daar ook voor ingericht.
Er is een apart circuit voor patiënten met verdachte symptomen of corona. Het is jammer dat de wachtzalen leeg blijven. Daar werd deze week opnieuw over bericht. Mensen blijven voor hun gewone controles uit schrik weg uit de ziekenhuizen. Daar zou men een signaal moeten geven. Ik heb dat ook al eens gedaan.
Mevrouw Gijbels, u had een vrij technische vraag die ik nu niet zal beantwoorden.
De triageposten werken zeer goed. Het verhindert dat mensen met verdachte symptomen in de wachtzalen gaan zitten. Dat mag niet. Zij worden in de triageposten opgevangen. Bij de FOD Volksgezondheid is er ook taskforce Triage die dit opvolgt in samenwerking met de Gemeenschappen maar ook met de huisartsenkringen, die de triageposten mee hebben helpen opzetten. Ik kom tot de vragen over de conclusies en de akkoorden die in de Interministeriële Conferentie moeten worden genomen. Gisteren hebben we een Interministeriële Conferentie gehad om 18.30 uur. Wij zullen morgen om 08.00 uur ook een Interministeriële Conferentie hebben. Het is zeer moeilijk om met negen bevoegde ministers, gezien de verschillende situaties in ons land in de woonzorgcentra en in de ziekenhuizen, tot een akkoord te komen. Wij blijven geduld hebben, maar ik denk dat we daarin toch eens verdere stappen zullen moeten nemen.
We hebben van de deelgebieden geen gegevens over het aantal medewerkers en patiënten in de rusthuizen ontvangen. Wat de beloofde informatie over de screening betreft, weet ik niet of die al aangekomen is. Wat het miljard euro voor de ziekenhuizen betreft, kan dat niet via het budget van financiële middelen betaald worden omdat dat te veel tijd zou vergen. Het zal veel sneller aan de ziekenhuizen uitbetaald worden. Er zullen budgetten dalen, maar er zal vervolgens bij de raadplegingen een inhaalbeweging komen. Gelet op de uitzonderlijke omstandigheden zijn enveloppen buiten de begroting niet meer haalbaar.
Dan kom ik tot de vraag van mevrouw Sneppe inzake zwangere vrouwen en de impact van corona. De wetenschappelijke lectuur is nog beperkt, maar omvat inmiddels toch case reports van enkele tientallen zwangere vrouwen. Daar stelt men dat het verloop van de ziekte niet anders is bij zwangere vrouwen dan bij de rest van de bevolking, dit in de wetenschap dat zwangere vrouwen natuurlijk sowieso als speciale patiënten moeten worden behandeld. De info over zwangere coronapositieve vrouwen in de ziekenhuizen wordt verzameld via de ziekenhuissurveillance van Sciensano en meer gedetailleerd via het netwerk van de Belgian Obstetric Surveillance System, dat is ingeschakeld in een internationaal netwerk. Hieronder vallen eveneens vrouwen vroeger in de zwangerschap, op voorwaarde dat ze in het ziekenhuis worden opgenomen, bijvoorbeeld als het om een miskraam zou gaan. Men weet niet of die vrouwen meer verwikkelingen hebben tijdens hun zwangerschap, daarvan is nog geen bewijs. Nogmaals, het gaat slechts om een tiental case reports. Er is ook zeker geen sprake van een automatische sectio, daar hebben wij geen weet van. Dan kom ik tot de psychologische zorg, nodig voor de patiënten of de mensen die, spijtig genoeg, iemand verliezen. Er werd al een heel aantal maatregelen genomen, maar dit zal zeker moeten worden voortgezet in de toekomst en moeten worden uitgebreid. De cijfers uit de Vlaamse woonzorgcentra die er vandaag bijgekomen zijn, zijn een gevoelig punt. Het aantal sterfgevallen in Vlaanderen was ons uiteraard wel bekend, maar wij wisten niet in hoeveel van die sterfgevallen het ging om mensen die mogelijk corona of bewezen corona hadden. Vlaams minister Beke heeft in dat verband vandaag andere cijfers opgegeven. Wij zullen een en ander eens op een rij moeten zetten om de invloed te kunnen bekijken. Vóór 1 april heeft Sciensano daarover geen informatie gegeven. Nu blijkt dat de juiste cijfers alsnog geëxtraheerd konden worden, zal ook de verwerking in de sterftecijfers van de afgelopen maand moeten gebeuren. Ik zal aan Sciensano vragen hoe dat gestabiliseerd kan worden. De heer Creyelman stelde een vraag over cyberveiligheid. In de huidige moeilijkere werkomstandigheden is cyberveiligheid natuurlijk belangrijk. Wij hebben in een brief aan alle ziekenhuizen dan ook gemeld waarop zij moeten letten en meegedeeld waar zij hulp kunnen krijgen van de FOD, in samenwerking met Frank Robben. Wij trachten preventief te werk te gaan en in voorkomend geval problemen snel te verhelpen. De vraag over de lege wachtzalen heb ik al beantwoord.
....
Het volledig verslag is terug te vinden via https://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/55/ic138.pdf