Kamerlid
Kruimelpad
De coachende rol van het FAVV - mondelinge vraag aan minister Ducarme
Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de minister, het FAVV voert regelmatig controles bij landbouwbedrijven en tuincentra uit. Een vaak gehoorde klacht bij die controles is dat er nogal snel processenverbaal worden opgemaakt en boetes worden opgelegd, en dat er weinig aandacht wordt geschonken aan het informeren, adviseren, begeleiden en opvolgen van de ondernemers. Hierdoor wordt soms de indruk gewekt dat het meer gaat om de inning van boetes dan om de verbetering van de bedrijven in kwestie. Mijnheer de minister, wordt er een protocol bij inspecties gevolgd? Hoe ziet desgevallend dat protocol eruit? Is het gebruikelijk dat er meteen wordt beboet? Heeft het FAVV ook een adviserende en coachende rol? Op welke manier gaat het agentschap hierbij te werk?
Minister Denis Ducarme:
De voornaamste opdracht van het FAVV is om de gezondheid van de consument te garanderen. Het FAVV heeft niet alleen controleopdrachten; het speelt naar mijn mening ook een rol als begeleider. U vraagt naar een protocol. Er bestaat een charter van de controleaspecten. Dat charter beschrijft de verplichte gedragscode voor de controleurs en de inspecteurs van het FAVV tijdens de uitvoering van de controletaken. Het FAVV moet tijdens zijn controles steeds de meest gepaste maatregelen nemen. Het doel van repressie is natuurlijk de voedselveiligheid te garanderen. Tegelijk is er de preventieve, bijna pedagogische rol van het FAVV, die erin bestaat om ervoor te zorgen dat de operator zich conformeert aan de geldende normen.
Het businessplan 2018-2020 van het agentschap beveelt de controleurs aan om het principe van de progressieve aanpak na te leven. Dat wil zeggen dat een niet-conformiteit niet steeds zal leiden tot een proces-verbaal of een boete, maar dat de aanpak zal afhangen van de operatoren en de ernst van de vastgestelde nietconformiteiten. Ook al vallen de opleiding en de begeleiding van de operatoren onder de bevoegdheid van de Gewesten, de website van het FAVV bevat een pagina waarop de operatoren alle nodige informatie kunnen terugvinden over hun sector, over de werking en de manier van controleren van het agentschap, alsook uitleg over de controle en de wetgeving die van toepassing is.
Er werd bovendien een voorlichtings- en begeleidingscel opgericht bij het agentschap. De cel focust zich vooral op operatoren die in direct contact staan met de consument. De cel werkt samen met verschillende sectorconsulenten en de groepsorganisaties alsook met andere diensten van het FAVV. Ik verwacht dat de begeleidende rol in de toekomst nog versterkt zal worden.
Frieda Gijbels (N-VA):
Dank u voor uw antwoord, mijnheer de minister. Het is belangrijk dat de rol van het FAVV als begeleider en coach nog versterkt wordt, want volgens mij moeten de landbouwers en de tuincentra het FAVV echt als een partner zien en niet als een boeman die met boetes zwaait, wat nog altijd een beetje de perceptie is.
Het principe en de bedoelingen, waarnaar u in uw antwoord verwees, zijn wel goed, maar het is misschien raadzaam om bij de landbouwers en de tuincentra een bevraging te houden om na te gaan wat de mogelijke verbeterpunten zijn voor het FAVV, en of de manier waarop het zijn coachende rol vervult, wel voldoende is. Ik krijg namelijk van landbouwers en tuincentra geregeld de bemerking dat het FAVV met zijn aanpak en in zijn omgang met ondernemers niet altijd bereikt wat beoogd wordt, namelijk de zaken verbeteren.
Het incident is gesloten.