Kamerlid
Kruimelpad
De crash van het eHealth- en het Recip-e-systeem - mondelinge vraag aan minister De Block
Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de voorzitter, mijn vraag nr. 55002945C is per vergissing in het circuit van de mondelinge vragen terechtgekomen, want ik vroeg daar naar een aantal cijfers. Deze vraag mag als dusdanig in het schriftelijk verslag worden opgenomen.
Kan u volgende cijfers bezorgen: - Het aantal elektronische voorschriften (recip-e) dat uitgeschreven werd in de loop van 2019 door huisartsen - Het aantal “klassieke” voorschriften dat werd uitgeschreven door huisartsen in de loop van 2019 - Het aantal elektronische voorschriften dat in de loop van 2019 werd uitgeschreven door artsen-specialisten in de ambulante zorg - Het aantal klassieke voorschriften dat in de loop van 2019 werd uitgeschreven door artsen-specialisten in de ambulante zorg - Het aantal elektronische voorschriften dat werd uitgeschreven door tandartsen in de loop van 2019 - Het aantal klassieke voorschriften dat werd uitgeschreven door tandartsen in de loop van 2019 - Het aantal elektronische voorschriften dat werd uitgeschreven door vroedvrouwen in de loop van 2019 - Het aantal klassieke voorschriften dat werd uitgeschreven door vroedvrouwen in de loop van 2019.
Mevrouw de minister, de volgende vraag heeft betrekking op de crash van het eHealth-systeem en dateert al van eind januari. Er was toen een grote crash van het systeem en de dag nadien, op 28 januari, waren er problemen met het Recip-e-systeem voor de elektronische voorschriften. Dat gebeurde net voor de elektronische voorschriften verplicht werden gemaakt voor de ambulante praktijk en was dus wel degelijk problematisch.
Ik heb hier enkele vragen over. Wat was de oorzaak van deze crash van het eHealth-systeem? Hoeveel zorgverstrekkers waren er daarbij betrokken en om welke soorten zorgverstrekkers ging het daarbij? Hoeveel meldingen waren er van medische behandelingen die hierdoor in het gedrang zijn gekomen? Om welke behandelingen ging het? Hoeveel klachten zijn er binnengekomen? Wat was de oorzaak van de Recip-e-crash van 28 januari? Was die gerelateerd aan de problemen van de dag voordien? Welke veiligheidsmaatregelen bestonden er om de uitval bij IT-problemen op te vangen? Zijn er sindsdien bijkomende maatregelen genomen? Zo ja, welke? Heeft de crash al dan niet te maken met de overschakeling van de zorgverstrekkers naar het nieuwe voorschriftformaat?
....
Minister Maggie De Block:
Mevrouw Gijbels, uw vragen gaan vooral over het aantal medicatievoorschriften in 2019. Wat de klassieke papieren voorschriften betreft, kan ik natuurlijk geen cijfers geven, die worden niet door alle tarificatiediensten bijgehouden. Bovendien worden niet alle aanbiedingen van papieren voorschriften via de gevraagde en gewenste elektronische registratie vastgelegd.Voor de elektronische voorschriften is het natuurlijk gemakkelijker.
Ongeveer 56 % van de aangeboden voorschriften was elektronisch en dit percentage stijgt nog maandelijks. Voor deze voorschriften kunnen we wel exacte cijfers geven, want de telling gebeurt automatisch bij de registratieverwerking van de voorschriften door Recipe. Voor 2019 heb ik de geaggregeerde cijfers, niet per voorschrijver. Er werden 47.115.209 elektronische voorschriften uitgeschreven door huisartsen, 2.790.725 door ambulante specialisten en 531.972 door tandartsen. Door de ziekenhuisspecialisten, ook ambulant, werden er 11.000.000 uitgeschreven. Er werden ook 506 elektronische voorschriften uitgeschreven door vroedvrouwen. Het totale aantal elektronische voorschriften voor 2019 bedraagt 62.146.837
Het totale aantal papieren voorschriften wordt geschat op 50 miljoen. Dat is berekend op basis van het totale aantal verwerkte tarificaties van via Recip-e aangeboden voorschriften en dan geëxtrapoleerd op basis van het gegeven. In januari 2020 hebben 78,1 % van de actieve huisartsen elektronische voorschriften gebruikt, net als 48,1 % van alle actieve tandartsen. Voor specialisten en vroedvrouwen is dit moeilijk te berekenen omdat er ook ziekenhuissettings zijn.
Sinds de technische storing van het eHealthplatform werd het plan inzake business continuity verder ontwikkeld. Afhankelijk van het probleem kunnen bepaalde delen van het proces overgeslagen worden. Men kan gebruikmaken van papieren voorschriften, maar voor alle processen werden er noodprocedures uitgewerkt. Die kunnen geraadpleegd worden op de websites van het eHealthplatform en van het RIZIV.
In het eGezondheidsplan 2019-2021 zijn verschillende projecten rond Operational Excellence opgestart. Zo is er het project "Kwaliteit van gezondheidssoftware" voor de huisartsensystemen; er zijn evaluatietests uitgewerkt en toegepast. Ook voor de tandartsen, thuisverpleegkundigen en kinesisten zijn er plannen opgemaakt die worden uitgevoerd.
Wat het project "Testomgevingen" betreft, is een eerste project van testen van eHealth-basisdiensten voor Mobile Health-toepassingen inmiddels actief. Daar zijn veel uitbreidingen noodzakelijk. De projecten "Service-level Agreement" en "Service Management" zijn intensief aangepakt. Bij de systemen die door de eHealth-platformen via Smals worden opgeleverd, zien we een grote verbetering en veel minder uitval. Het project BCP is vlot aangepakt, uiteraard na de problemen die in de zomer van 2018 waren opgedoken.
Er zijn kinderziekten, maar zoals u ziet, hebben we telkens hard gewerkt om die te verhelpen. De digitale transformatie in de gezondheidszorg is en blijft de enige weg om bepaalde zorgprocessen veel doelmatiger en efficiënter te organiseren.
Frieda Gijbels (N-VA):
Mevrouw de minister, de cijfers over het aantal elektronische voorschriften zal ik nader bekijken. Het is uitermate belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan eHealth en de crashes. De coronacrisis heeft getoond dat digitale toepassingen de weg van de toekomst zijn. Het heeft ervoor gezorgd dat heel wat zorgverstrekkers er meer vertrouwen in hebben gekregen. Nu is het zaak om dat vertrouwen te behouden en ervoor te zorgen dat de systemen betrouwbaar en veilig zijn.
Ze leveren niet alleen een grotere efficiëntie op in behandelprocedures, maar ze vergemakkelijken ook de administratie en zijn kostenefficiënt. Op die weg moeten we absoluut verder. Een voorwaarde is wel dat de systemen 100 % betrouwbaar zijn en dat ze artsen en andere zorgverstrekkers echt kunnen overtuigen.