Kamerlid
Kruimelpad
Controles tandheelkundige praktijken - Schriftelijke vraag aan minister Vandenbroucke
19 april 2023:
Kunt u een overzicht geven voor de laatste vijf jaar van de controles die worden uitgevoerd door de Dienst voor geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) op de tandartspraktijken? Graag telkens opgesplitst voor Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
1. Hoeveel controles werden er jaarlijks uitgevoerd? Hoeveel personen binnen de DGEC houden zich bezig met deze specifieke controles?
2. Wat was de aanleiding van de controles? Kunt u daarvan een overzicht geven?
3. Werden er inbreuken vastgesteld, en zo ja, van welke aard? Graag de aard en het aantal inbreuken per jaar.
4. In hoeveel gevallen werd een proces-verbaal opgemaakt, een waarschuwing gegeven of termijn voor regularisatie voorgesteld?
5. Hoe verhoudt het aantal inbreuken voor deze beroepsgroep zich ten opzichte van andere gezondheidsberoepen?
6. Op welke manier werd opgetreden tegen deze inbreuken? Kunt u dit specifiëren per type inbreuk? Hoeveel keer werd er opgetreden en hoeveel keer niet?
7. In hoeveel gevallen werd overgegaan tot terugvordering? Graag een overzicht van de teruggevorderde bedragen (ingestelde terugvordering en uiteindelijke terugbetaalde bedrag).
8. In hoeveel gevallen werd het parket ingelicht en in hoeveel gevallen werd er daadwerkelijk overgegaan tot strafvervolging? Heeft u kennis van strafrechtelijke uitspraken ?
Antwoord minister 11 mei 2023:
1. Gezien de specificiteit van controleonderzoeken bij tandartsen zijn er sinds 2020 vier functies van wetenschappelijk attaché omgevormd naar functies voor tandarts-inspecteurs (A2). Door het grote loonverschil met een privépraktijk zijn de functies niet altijd ingevuld. Dit is voorlopig wel het geval. Voordien gebeurden de tenlasteleggingen door arts-inspecteurs. Naast de sociaal inspecteurs werken ook de data-analisten, het administratief personeel en de juristen mee aan de onderzoeken.
2. Een controleonderzoek van de DGEC start ofwel na een externe melding ofwel op eigen initiatief op basis van systematische risicoanalyses. Er worden centraal prioriteiten gesteld op basis van de beschikbare middelen. Zelfs niet alle aanwijzingen van fraude kunnen worden onderzocht.
3. Er werden drie soorten inbreuken vastgesteld bij tandartsen tussen 2018 en 2022: artikel 73bis 1° betreft niet uitgevoerde prestaties, artikel 73bis 2° betreft niet-conforme prestaties en artikel 73bis 3° prestaties die noch curatief noch preventief zijn. De tenlasteleggingen bij tandartsen betreffen voornamelijk niet-conforme prestaties ten gevolge van de overschrijding van de P-waarden (maximum aantal aan te rekenen prestaties per periode).
4. Er werden in de bovenvermelde controledossiers enkel PV’s van vaststelling (PVVa) opgemaakt (tabel 4) en waarschuwingen gegeven (tabel 5). Er zijn geen termijnen van regularisatie voorgesteld.
5. Hieronder vergelijken we controledossiers bij tandartsen t.o.v. andere zorgverleners. In tabel 6 staat het aantal controledossiers, in tabel 7 de ten laste gelegde bedragen
6. Indien er tijdens een controleonderzoek inbreuken worden opgemerkt worden ze ten laste gelegd in een PV van vaststelling. De betrokkene krijgt daarna een uitnodiging tot vrijwillige terugbetaling van de vastgestelde (onterecht aangerekende) bedragen.
Bij indicatie van intentionaliteit (fraude) wordt er bijkomend een procedure opgestart. In de controledossiers tijdens de hierboven beschreven periode waren er 27 tandheelkundigen die bewust onterecht aanrekenden (tabel 8). Deze zorgverleners komen op een black list en worden proactief opgevolgd. Bij hardleerse fraudeurs die via derdebetaler aanrekenen wordt tijdelijk de uitbetaling van de aanrekening in derdebetaler geschorst. Zo was er 1 tandheelkundige.Indien er geen vrijwillige terugbetaling is bij niet-fraudeurs wordt er ook een administratieve procedure opgestart.
7. We maken een onderscheid tussen drie groepen: de controledossiers zonder procedure (tabel 9), de controledossiers met procedure en definitieve uitspraak (tabel 10) en de controledossiers met procedure waarin nog geen definitieve uitspraak is (tabel 11).
8. De DGEC stuurde de laatste 5 jaar negen dossiers met betrekking tot tandheelkundigen door naar het arbeidsauditoraat of het parket (tabel 12). De DGEC heeft geen kennis van strafrechtelijke uitspraken bij tandartsen.
Gelieve contact op te nemen voor tabellen en figuren.