Kamerlid
Kruimelpad
De Coronalert app - Mondelinge vraag aan minister Vandenbroucke
1 juni 2021: ingediende mondelinge vraag tijdens het actualiteitsdebat over COVID-19 in de commissie Volksgezondheid.
Mijnheer de minister,
De Coronalert app werd op 30 september vorig jaar door de overheid gelanceerd. Op VRT nieuws was vandaag (21/05) te lezen dat de overheid zelf niet weet of de app effectief werkt. Ik heb u over deze App al verschillende parlementaire vragen gesteld, waarvan er sommige onbeantwoord bleven, zoals over de gebruiksvriendelijkheid van de app en een eventuele doorlichting. Ik stel ze daarom graag opnieuw:
Vindt u dat de app zijn nut heeft bewezen? Hoe schat u het nut van de app in voor de komende maanden wanneer er weer meer contacten zullen zijn?
Er wordt aangegeven dat er te weinig wordt gedaan met de verzamelde data. Uiteraard moeten de gegevens op een GDPR conforme wijze worden verwerkt. Maar welke data worden verzameld? KLopt het dat er te weinig data zijn om te verwerken? Artsen moeten toch ingeven of een staal werd genomen op aangeven van een alert op de app? Wat wordt met deze gegevens dan gedaan? Klopt het dat data als aantal actieve gebruikers en verwijderde apps wel degelijk op anonieme manier verzameld kunnen worden? Waarom gebeurt dat niet?
Is er een evaluatie van de Coronalert-app gebeurd? Zo ja, welke factoren werden geëvalueerd en wat zijn hiervan de resultaten? Werd de gebruiksvriendelijkheid geëvalueerd? Werden huisartsen bevraagd? Indien er nog geen evaluatie gebeurde, staat dit gepland en wanneer?
Hoeveel werd er besteed aan de promotiecampagne, waaruit bestond die en zal u nog zaken ondernemen om het gebruik ervan te verhogen?
Met dank voor uw antwoorden,
Frieda Gijbels
01.01 Frieda Gijbels (N-VA):
Een van die vragen handelt over de CoronAlertapp. Daarover had ik graag uw mening gehad: in welke mate zal de app nog een rol spelen, zeker nu er sprake is van meer versoepelingen? Heeft de app nog een toegevoegde waarde? Zo ja, wat zal er worden ondernomen om de app meer te promoten? Hebt u een idee van het aantal actieve gebruikers van de app op dit moment? Persoonlijk heb ik de indruk dat hij nog maar heel weinig wordt gebruikt. Bij de introductie, vorig najaar, hoorde ik van artsen dat zij de app bijzonder ongebruiksvriendelijk vonden. Is er ondertussen al een doorlichting gebeurd? Zo ja, wat zijn daarvan de resultaten? Wordt er op basis van die eventuele resultaten gesleuteld aan meer gebruiksvriendelijkheid?
01.14 Minister Frank Vandenbroucke:
Mevrouw Gijbels, in mei 2021 is een nieuwe versie van Coronalert gelanceerd. Deze release houdt verschillende verbeteringen in: toevoegen van een positief testresultaat, toevoegen van een toolbox met nuttige links, toevoegen van vaccinatiecentra, versterken van de gebruikersinterface, opladen van sleutels van dezelfde dag voor mensen die met een Androidsysteem werken, verbeteren van de risicoberekening. Er is dus heel wat gebeurd. Men werkt parallel aan een nieuwe communicatiecampagne. Momenteel wordt het strategische en creatieve concept van de campagne uitgewerkt door een bureau. De campagne zal tot doel hebben om de app verder te promoten en ervoor te zorgen dat mensen de app meer gaan gebruiken. Er zijn nu 2,7 miljoen mensen die de app hebben gedownload. Dat is mooi qua aantal, maar eigenlijk moet dit nog stijgen. Naast de algemene promotie, moet de campagne er ook voor zorgen dat de mensen de app actief en correct gebruiken. We merken dat het potentieel van de app onderbenut blijft, omdat gebruikers de bestaande functionaliteiten soms niet correct toepassen. Zo verwittigt bijvoorbeeld amper 37 % van de gebruikers die een positieve test hebben afgelegd haar/zijn contacten via de app. Dat is natuurlijk wel essentieel. Ook het linken van de app aan een test via het webformulier of de 17-cijferige code, blijft soms problematisch. We verwachten dat de communicatiecampagne begin juni 2021 gelanceerd wordt.
…
Wat heeft dit gekost? Welnu, tot nu toe hebben wij 987.429 euro besteed aan de app, onder andere voor de ontwikkeling, de audits, de hosting en de recurrente serverkosten. Bijkomend hebben wij 19.579 euro besteed aan zowel de ontwikkeling als de hosting van de website coronalert.be. Tot slot hebben we 278.971 euro besteed aan de promotie ervan door communicatiecampagnes. Het geheel van die drie bedragen wordt volgens een vaste verdeelsleutel verdeeld over de deelstaten. Wij hebben de kosten wel wat kunnen beperken, doordat wij ons in belangrijke mate of voor belangrijke onderdelen hebben gebaseerd op de corona warn app van de Duitse federale overheid en de Europese open standaard DP-3T.
01.15 Frieda Gijbels (N-VA):
Wat de Coronalert-app betreft, geeft u zelf aan dat hij te weinig wordt gebruikt. Tot nu toe zijn er 27.800 positieve resultaten gedeeld, zegt u. Dat is inderdaad heel weinig. We zien vooral dat er in het laatste half jaar nauwelijks positieve meldingen zijn bijgekomen. In december2020 was het aantal al 20.000. In de laatste vijf à zes maanden zijn er dus nauwelijks meer resultaten gemeld. U geeft aan dat er geen goede argumenten zijn om de app niet goed te gebruiken. Maar geeft dit niet net aan dat we niet goed weten waarom het niet goed gebruikt wordt? Het lijkt me een argument voor een tussentijdse evaluatie. U zegt dat een evaluatie moet volgen, maar volgens mij moet dit nu gebeuren. De nieuwe versie van de app is nu gelanceerd. Ik hoop dat er daarbij ook rekening is gehouden met de gebruikers en de artsen en dat er werk wordt gemaakt van het vertrouwen in de app. Hij is er nu, dan is het ook belangrijk om erop in te zetten. Hij is immers één van de tools die ons kan helpen om een nieuwe golf te voorkomen.