Kamerlid
Kruimelpad
Instroom tandartsen met buitenlands diploma - Schriftelijke vraag aan minister Vandenbroucke
11 april 2023:
Als we de cijfers bekijken van de Cel Planning van het aanbod van de Gezondheidsberoepen (DG Gezondheidszorg), dan zien we dat er de laatste jaren een grote instroom is van buitenlandse tandartsen. Daarbij valt op dat het aantal tandartsen met een Roemeens diploma sterk stijgt. De laatst beschikbare cijfers dateren echter al van 2019.
1. Kunt u voor de tandartsen die instromen met een buitenlands diploma de meest recente jaarcijfers geven van:
a) nationaliteit en;
b) het land waar het diploma werd behaald?
2. Uit de cijfers van de Cel Planning blijkt dat er redelijk veel tandartsen met een Roemeens diploma een Tunesische nationaliteit hebben. Wordt er gecontroleerd op welke wijze deze tandartsen hun diploma in Roemenië behalen of laten gelijkstellen? Volgen zij een volledige opleiding in Roemenië?
3. Is er een controle op de kwaliteit van de opleiding? Hebben tandartsen die in het buitenland zijn opgeleid bijv. evenveel praktijkervaring opgedaan als de tandartsen die hun diploma in ons land hebben behaald?
4. Gaan de tandartsen met een buitenlands diploma vooral in een groepspraktijk werken of starten ze een eigen praktijk op? Kunt u daar cijfers over geven?
5. Worden de tandartsen met een buitenlands diploma erkend als algemeen tandarts? Kunt u daarover cijfers geven?
6. Worden er specifieke controles gedaan op de profielen van de tandartsen met een buitenlands diploma? Zijn daar afwijkende prestatieprofielen vast te stellen? In welke zin?
7. Hoe komt het dat de wet van 22 april 2019, die een beperking zou opleggen aan het aantal tandartsen met buitenlands diploma, nog niet in werking is getreden? Wanneer zal u deze wet in werking laten treden?
8. Waarom stelt België niet, net zoals een aantal andere landen (Nederland, Frankrijk, enz.), extra voorwaarden op voor tandartsen met een buitenlands diploma? Acht u het niet wenselijk dat de tandartsen met een buitenlands diploma eerst een klinische stage doorlopen? Wat zijn de argumenten om dit niet te verlangen?
Antwoord minister 11 mei 2023:
1. TABEL
2.
Roemenië maakt deel uit van Europa en het is wettelijk voorzien dat deze erkenning automatisch gebeurt. Dit valt onder de bevoegdheden van de gemeenschappen.
3.
De gemeenschappen zijn bevoegd om de kwaliteit van de opleiding te verifiëren.
4.
De Planningscommissie wacht op gegevens van de Kruispuntbank om haar analyses over de activiteit van de tandartsenworkforce op de Belgische arbeidsmarkt bij te werken. De publicaties zijn gepland voor 2024.
Als gevolg van de GDPR-verordening is het niet mogelijk deze analyse per nationaliteit uit te voeren, aangezien alleen groeperingen van nationaliteiten per continent zijn toegestaan.
5.
Tandartsen uit derde landen met een niet-EU diploma, moeten eerst de equivalentie van hun diploma aanvragen bij de gefedereerde entiteiten (NARIC National Academic Recognition Information Centre). Eenmaal deze equivalentie bevestigd is, wordt de procedure van art 145 van de gecoördineerde wet op de uitoefening van gezondheidsberoepen gevolgd om een visum toe te kennen wat staat voor toelating tot beroepsuitoefening. Art 145 voorziet dat de Raad van de tandheelkunde een advies geeft aan de (federale) Minister.
Voor EU burgers of gelijkgestelden met een beroepskwalificatie als algemeen tandarts uit een andere lidstaat, gelden de bepalingen van de Richtlijn Beroepskwalificaties 2005/36/EC van het Europees Parlement en de Raad van 7 september 2005 over de erkenning van beroepskwalificaties.
In het kader van de mobiliteit worden voor bepaalde beroepen minimale vormingscriteria opgelegd met het oog op het garanderen van kwaliteit en veiligheid. Dit is het geval voor de algemeen tandarts (art 34 Richtlijn en bijlage V.3, 5.3.1). Elke lidstaat moet deze minimumvoorwaarden garanderen en er geldt een mechanisme van automatische erkenning (art 21) op basis van wederzijds vertrouwen.
Belgische tandartsen kunnen zich hierdoor vlot vestigen in een andere EU lidstaat en andere EU burgers moeten dit kunnen in België. Er mogen geen bijkomende drempels worden voorzien zoals bijvoorbeeld bijkomende condities voor toegang tot de ziekteverzekering. België moest hiertoe in het kader van een precontentieuze procedure met de EU Commissie, na advies van de Raad van Tandheelkunde eind 2022, de notificatie van de Belgische beroepstitel ‘algemeen tandarts’ in bijlage V van de Richtlijn actualiseren.
Elke lidstaat moet de minimum vormingscriteria respecteren. Die minimale voorwaarden moeten tijdig aangepast worden aan de wetenschappelijke en technologische evolutie.
In 2022 publiceerde de EU Commissie een voorbereidende studie terzake: “Mapping and assessment of developments for sectoral professions under Directive 2005/36/EC – the profession of dental practitioner”.
De professionele vorming in verschillende lidstaten werd vergeleken en er werden voorstellen geformuleerd om de minimale criteria in de Richtlijn aan te vullen. Zo zou er extra aandacht zijn voor gerodontologie, orale implantologie, genetica, regeneratieve geneeskunde en immunologie, digitale technologie in de tandheelkunde en volksgezondheidsbeleid op het vlak van de tandheelkunde ‘dental public health’.
6.
De Dienst geneeskundige evaluatie en controle (DGEC) van het RIZIV volgt de facturatieprofielen (P-waarden) van de tandartsen op. Er worden geen specifieke controles gedaan op profielen van tandartsen met een buitenlands diploma.
In de huidige controledossiers m.b.t. de P-waarde voor tandartsen (aanrekeningen in 2020 en 2021) stelt de DGEC vast dat het in 15,6 % van de dossiers tandartsen betreft met een buitenlands diploma. Dit komt overeen met 34,3% van het vastgestelde bedrag in deze dossiers.
Bij de andere controledossiers bij tandartsen is er een verhouding van ongeveer 1/3 van de dossiers waarbij het gaat over een tandarts met een buitenlands diploma.
7.
De Europese evenredigheidsrichtlijn en mobiliteitsrichtlijn maken het onmogelijk het aantal in het buitenland afgestudeerde tandartsen te beperken. Ik heb een interne en externe juridische studie laten uitvoeren die beide tot diezelfde conclusie komen.
8.
Voor houders van een Europees diploma verloopt de erkenning van het basisdiploma automatisch en dit vindt plaats op het niveau van de gemeenschappen. Het visum wordt dan automatisch toegekend door de federale overheid.
Ook de erkenning van een in het buitenland verworven specialisme behoort tot de bevoegdheid van de gemeenschappen.
Voor houders van een niet-Europees diploma kennen de gemeenschappen de gelijkwaardigheid geval per geval toe. Zij mogen een of meer jaren bijkomende studie of stage eisen.
Gelieve contact op te nemen voor grafieken en tabellen.