Kamerlid
Kruimelpad
Rapportering over implementatie aanbevelingen Bijzondere Covidcommissie - Mondelinge vraag aan minister Vandenbroucke
Commissie Gezondheid 16 maart 2022:
16.01 Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de minister, de laatste aanbeveling van de bijzondere COVID-commissie luidde dat de eerste minister, de minister van Binnenlandse Zaken en de minister van Volksgezondheid de Kamer tegen uiterlijk 15 maart 2022 en daarna jaarlijks een stand van zaken meedelen van de implementatie op het terrein van de aanbevelingen. Gisterenavond is er daaromtrent nog iets in onze mailbox beland. Net op de valreep hebben wij een rapport gekregen met de stand van zaken.
Mijnheer de minister, het Coronacommissariaat houdt heel binnenkort op te bestaan. In het rapport wordt aangekondigd dat er een covid focal point zal worden opgericht, zowel bij het Crisiscentrum als in de FOD Volksgezondheid, als ik het goed begrijp. Wat moeten wij ons daarbij voorstellen? Hoe ziet het covid focal point eruit? Neemt dat de taken van het Coronacommissariaat over? Is de overheveling al gebeurd? Wordt die taak door één persoon opgenomen?
We hebben een schriftelijk rapport ontvangen, maar zal de stand van zaken nog nader worden toegelicht? Wanneer zal dat gebeuren? Zullen de eerste minister en de minister van Binnenlandse Zaken daarbij eveneens aanwezig zijn?
In het rapport worden bepaalde pijnpunten geduid en worden er verbetertrajecten aangehaald. Toch blijven die nog vaag. Ik heb er alle begrip voor dat dergelijke wijzigingen en procesveranderingen tijd vragen. Tijd hebben we echter niet altijd evenveel, zeker niet in crisissituaties. We weten namelijk niet wat er ons nog te wachten staat en hoe snel een volgende gezondheidscrisis onze kant op komt. Welke zijn uw prioriteiten uit het rapport? Wat moet er voor u als eerste in orde worden gebracht?
16.02 Minister Frank Vandenbroucke:
Mevrouw Gijbels, mijn antwoord bestaat uit verschillende onderdelen. Wij hebben gepoogd om het Parlement op de hoogte te houden van het proces bij ons. U hebt inderdaad een document in de vorm van een slideshow gekregen, waarin wij aangeven hoe wij gevolg geven aan de aanbevelingen van de bijzondere commissie en hoe wij denken dat wij onze paraatheid moeten organiseren. Ik vind dat ook cruciaal. Ik hoop dat u niet van mij verwacht dat ik heel dat document hier voorlees; dat is niet de bedoeling. Wanneer ik parlementslid was, dan vroeg ik aan de regering inderdaad om dat rapport in de Kamer eens te komen toelichten. Het lijkt mij wel logisch dat wij dat in bijvoorbeeld een gezamenlijke vergadering van de commissies voor Binnenlandse Zaken en voor Volksgezondheid komen uiteenzetten. Als parlementslid zou ik dat logisch vinden en ik denk dan ook dat wij dat moeten doen. Het is voor de federale regering ook een mooie uitdaging om duidelijkheid te scheppen en in debat te gaan over hoe zij een en ander ziet.
Ik kan u zeer kort iets meer zeggen over het focal point. Het gebruikte Engelstalig jargon is verschrikkelijk, maar het komt erop neer dat wij een soort van binoom creëren, een ad-hocinstantie met twee hoofden, namelijk de directeur-generaal van het Nationaal Crisiscentrum en de leidende ambtenaar van de dienst Crisisbeheer van de FOD Volksgezondheid. Samen moeten zij dat focal point leiden. Dat is niet hetzelfde als het Coronacommissariaat, in die zin dat het commissariaat door ons uitdrukkelijk opgevat is als een instelling, ook met een echte interfederale rol. Al was het Coronacommissariaat natuurlijk een federale instelling, toch was het een spin in het web van een interfederaal proces. Het covid focal point, dat wij organiseren met het Nationaal Crisiscentrum en de FOD, zal, als wij niet in de federale fase zitten, de coördinatie van de federale taken op zich moeten nemen.
Dat gaat dan over zowel de multidisciplinaire als de sanitaire opdrachten die nog samenhangen met COVID-19 Anderzijds, wij moeten heel sterk blijven coördineren met hetgeen de deelstaten doen. Wij moeten vertegenwoordigers van de deelstaten daarbij dus nauw betrekken. Dat is de idee.
Het gaat niet om hetzelfde model als dat van het Commissariaat, maar heeft natuurlijk wel dezelfde bedoeling, namelijk zorgen voor een zeer goede coördinatie, weliswaar in een postfederale fase en niet meer in een federale fase.
Ik wil ter zake geen heel zware structuur maken. Dat is ook een verschil met het Commissariaat, dat onder andere personeel heeft. Het is inderdaad niet de bedoeling dat personeel aan te houden, integendeel. Het covid focal point is eigenlijk een kleine, administratieve, aanwijsbare eenheid, die zorgt voor de noodzakelijke coördinatie.
Het is natuurlijk wel belangrijk dat het Nationaal Crisiscentrum en de FOD Volksgezondheid, in casu de dienst Crisisbeheer, voldoende man- en vrouwkracht hebben om dat goed te verzorgen. Dat is een beetje een uitdaging op zich. Dat is de idee. Ik weet niet of de toelichting voor u voldoende duidelijk is. Dat komt ook nog aan bod in het document dat werd doorgestuurd.
16.03 Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de minister, ik had ook nog gevraagd naar de prioriteiten die u snel in orde wilt brengen. Onze fractie heeft het reeds laten inplannen dat er bij de regeling van de werkzaamheden naar een datum wordt gezocht om daarover nader uitleg te krijgen van de regering en misschien ook nog de coronacommissaris, als dat zou kunnen. Het zou interessant zijn om hem daarover nog net voor zijn aftreden te horen.
U spreekt van het covid focal point en dat klinkt alsof het heel specifiek voor covid is.
16.04 Minister Frank Vandenbroucke:
Dat is ook zo.
16.05 Frieda Gijbels (N-VA):
Ik hoop dat er ook aan andere gezondheidscrisissen wordt gedacht en dat er voorbereidingen worden getroffen om steeds klaar te zijn.
16.06 Minister Frank Vandenbroucke:
Dat is een goed punt. De reflectie die moet voortvloeien uit heel de ervaring, is dat de paraatheid globaal genomen goed moet zijn. Daaraan zijn wij nog niet helemaal toe. Het idee nu is om iets te doen met betrekking tot covid.