Kamerlid
Kruimelpad
Diensten FOD Volksgezondheid - Schriftelijke vraag aan minister Vandenbroucke
3 juni 2021
Mijnheer de minister,
De diensten van de FOD Volksgezondheid zijn volop ingezet in het beheer van de Covid19 crisis. Er is echter niet meteen een helder overzicht van de exacte diensten of afdelingen die zich met het management van de crisis hebben beziggehouden. Daarom volgende vragen:
kan u specifiëren wat de exacte opdrachten waren die werden waargenomen door de FOD in het kader van de beheersing van de Covidcrisis?
welke diensten of afdelingen stonden in voor het beheer van de Covidcrisis?
kan u per dienst of afdeling specifiëren welke profielen er aanwezig zijn (expertise, opleiding) en door hoeveel mensen de diensten bevolkt worden?
kan u aangeven of er extra mensen werden aangetrokken in het kader van deze crisis en zo ja, kan u hun profiel schetsen? Gaat het om tijdelijke of permanente aanwervingen? Werd er beroep gedaan op andere instanties om de diensten te versterken en zo ja, welke?
van welke databank werd gebruik gemaakt om de actieve zorgverstrekkers te identificeren en contacteren in het kader van de Covidcrisis?
wordt er een doorlichting van de FOD gepland om de aanpak van de crisis te analyseren en hier de gepaste lessen uit te trekken?
Met dank voor uw antwoorden,
Frieda Gijbels
Commissie Gezondheid en Gelijke Kansen 21 september 2021:
12.01 Frieda Gijbels (N-VA):
Mevrouw de voorzitster, mijnheer de minister, deze vraag is de omzetting van een schriftelijke vraag in een mondelinge vraag, aangezien de schriftelijke vraag niet binnen de voorziene termijn werd beantwoord. Ik verwijs naar de tekst van de vraag zoals ingediend. Mijnheer de minister, De diensten van de FOD Volksgezondheid zijn volop ingezet in het beheer van de Covid19 crisis. Er is echter niet meteen een helder overzicht van de exacte diensten of afdelingen die zich met het management van de crisis hebben beziggehouden. Daarom volgende vragen: - kan u specifiëren wat de exacte opdrachten waren die werden waargenomen door de FOD in het kader van de beheersing van de Covidcrisis? - welke diensten of afdelingen stonden in voor het beheer van de Covidcrisis? - kan u per dienst of afdeling specifiëren welke profielen er aanwezig zijn (expertise, opleiding) en door hoeveel mensen de diensten bevolkt worden? - kan u aangeven of er extra mensen werden aangetrokken in het kader van deze crisis en zo ja, kan u hun profiel schetsen? Gaat het om tijdelijke of permanente aanwervingen? Werd er beroep gedaan op andere instanties om de diensten te versterken en zo ja, welke? - van welke databank werd gebruik gemaakt om de actieve zorgverstrekkers te identificeren en contacteren in het kader van de Covidcrisis? - wordt er een doorlichting van de FOD gepland om de aanpak van de crisis te analyseren en hier de gepaste lessen uit te trekken?
12.04 Minister Frank Vandenbroucke:
Mevrouw de voorzitster, deze vraag is inderdaad lang blijven liggen bij gebrek aan antwoord, maar het antwoord dat ik op sommige vragen van mevrouw Gijbels moet geven, is een lange lijst. Ik stel voor dat ik deze niet voorlees, maar ze u gewoon overhandig.
12.05 Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de minister, ik heb de vorige keer de opmerking gekregen van het secretariaat dat dit blijkbaar niet kan omdat het antwoord dan niet voor iedereen beschikbaar is.
12.07 Minister Frank Vandenbroucke:
Ik wil het voorlezen, maar dan moet u lang luisteren. Het is wel niet heel boeiend. Wat betreft de eerste vraag van mevrouw Gijbels, de FOD Volksgezondheid werd belast met verschillende opdrachten doorheen deze crisis. De belangrijkste taken zijn aankopen, verkrijgen en verdelen van mondmaskers aan zorginstellingen; coördineren tussen verschillende organen en beleidscellen, zoals IMC's en IKW's; transporten tussen ziekenhuizen opzetten; fases en drempels bepalen voor de verschillende ziekenhuizen, zoals 1A, 1B, 2A en 2B; overleg met de eerstelijn via het primary and outpatient care search capacity committee; het strategisch uitdenken van een teststrategie; de operationele uitwerking van de teststrategie; het opzetten en beheren van het federale testplatform; het verzamelen van gegevens en het beheren van de datastroom, bijvoorbeeld een dashboard vaccinaties; wetenschappelijke adviezen opvragen, verspreiden en eventueel valideren, bijvoorbeeld het advies van de Hoge Gezondheidsraad en de RMG; hulpvragen vanuit het buitenland beantwoorden en organiseren; de financiering tussen de deelstaten en de federale regering overzien, bijvoorbeeld in het kader van de vaccinatie; de logistiek en distributie van de vaccins ter harte nemen; als voorzitter van de RMG beleidstaken opnemen inzake de maatregelen COVID-19; het beheer van de federale strategische stock; het beheer van de rescEU stock van de Europese Commissie; toezicht op de points of entry en ontwikkeling van de PLF en gegevensdatabank PLF; de verantwoordelijkheid voor het professioneel krediet COVID-19; controles door de inspectiedienst van de DG Dier, Plant en Voeding op de naleving van de COVID-19-maatregelen in de horeca en andere handelszaken en ten slotte opvolging van het risico van COVID-19 bij dieren en het risico voor overdracht naar de mens via de RAGCA - Risk Assessment Group - Covid Animals. We hebben ook het Commissariaat geïnstalleerd dat heel wat zaken ter harte heeft genomen. Ondanks de oprichting van het Commissariaat heeft de hele FOD Volksgezondheid het voorbije anderhalf jaar meegewerkt om de pandemie zo goed mogelijk te bestrijden. Daarbovenop bleven de diensten ook hun andere taken vervullen. De diensten die het meest intensief met covid bezig zijn geweest, zijn de diensten van de voorzitter, Internationale Betrekkingen, dienst Crisisbeheer, cel Rampenmanagement, cel B-FAST, cel BHE enzovoort, de dienst Budget en Beheerscontrole, de dienst Gezondheidszorg met Dringende Hulpverlening, Acute en Chronische Zorg Psychosociale Gezondheidszorg, Data- en Beleidsinformatie, Gezondheidsberoep en Financiering van de Ziekenhuizen, de Hoge Gezondheidsraad, de dienst Dier, Plant en Voeding, de dienst Informatie- en Communicatietechnologie en de dienst Communicatie. Ik kan daar meer overzicht van geven, maar dit is volgens mij voldoende. Mevrouw Gijbels, u verwees naar een databank. Op dit ogenblik is er geen databank die toelaat de actieve ambulante zorgverstrekkers te identificeren, noch bij de FOD Volksgezondheid, noch bij het RIZIV, noch in een andere federale instelling of een instelling die tot de deelstaten behoord. Om dat gebrek op te vangen kreeg de dienst Gezondheidsberoepen de opdracht om de actieve ambulante eerstelijnsgezondheidszorgbeoefenaars te identificeren om hen beschermingsmateriaal te kunnen geven en ervoor te zorgen dat deze bijgewerkt wordt gehouden. Het vertrekpunt is het kadaster van de gezondheidszorgbeoefenaars die meer dan 660.000 gezondheidszorgbeoefenaars telt, die gemachtigd zijn om hun beroep in België uit te oefenen. Dat wordt bijgewerkt op basis van het rijksregister en laat toe over het thuisadres te beschikken van elke beoefenaar. Door die gegevens te koppelen aan de meest recente gegevens afkomstig van het RIZIV, de RSZ en de RSVZ en rekening houdend met de specifieke kenmerken van de uitoefening en de praktijk van elk beroep kon een lijst van 158.704 actieve ambulante beroepsbeoefenaars opgesteld worden. De bedoeling was het theoretische aantal beroepsbeoefenaars die over een toelating om het beroep te mogen uitoefenen beschikken te verminderen door te filteren op bepaalde combinaties van criteria. Die beroepsbeoefenaars konden beschermende maskers krijgen voor de hervatting van de ambulante activiteiten, evenals een strategische voorraad aan beschermingsmateriaal, waarvan de samenstelling vastgesteld werd in samenwerking met de raden van elk beroep. Ik geef u ook mee dat er een continue evaluatie is binnen en buiten de FOD over hoe het crisisbeheer verbeterd kan worden, en we kijken hier natuurlijk ook heel sterk uit naar de aanbevelingen van de coronacommissie van het federaal Parlement.
12.08 Frieda Gijbels (N-VA):
Mijnheer de minister, ik begrijp dat het niet makkelijk is of vervelend is om zo'n lijst aan antwoorden te moeten voorlezen. Maar het interessantste heeft u overgeslagen, namelijk de profielen die per dienst of afdeling actief waren tijdens de crisis: hun expertise, hun opleiding, in welke mate zij geschikt waren of zich in staat voelden om die crisis aan te pakken. En of er extra mensen werden aangetrokken, wat hun profiel was en of het om tijdelijke of permanente aanwervingen ging. Ik zal dat als bijkomende vraag indienen. Over de databank hebben wij inderdaad in de bijzondere commissie een aantal aanbevelingen gedaan. Ik denk dat het belangrijk is om een actieve en dynamische databank te hebben van alle actieve zorgverstrekkers, wat jammer genoeg nog niet het geval is, zoals mij bevestigd wordt. Over de doorlichting zegt u: er is een continue evaluatie. Maar dat is iets waar de meerderheid het in de bijzondere commissie niet over eens was: of er ook een specifieke post-COVID evaluatie zou moeten gebeuren van zo'n belangrijke dienst die bij zoveel zaken betrokken is geweest tijdens deze crisis. Ik denk dat het heel belangrijk is dat wij ook eens van de mensen daar kunnen horen hoe het allemaal verlopen is, of ze verbeterpunten hebben enzovoort, echt specifiek toegespitst op die crisis. Ik denk dat we één ding absoluut moeten vermijden, en dat is dat we lessen laten liggen na zo'n zware periode. We moeten er echt alles aan doen om het de volgende keer beter aan te pakken en alles op te rapen wat er te leren valt. U zegt dat u uitkijkt naar de adviezen van de bijzondere commissie maar ik kan u al vertellen dat er geen meerderheid te vinden was voor een specifieke doorlichting, wat onze fractie heel erg betreurt.